
Circulation:缺乏维生素D易患心脏病
生物谷报道:美国研究人员的研究结果显示,维生素D含量低的人群罹患心脏病、心力衰竭及中风的风险较高。
据美国《循环》(Circulation)月刊最近公布的一项研究结果,研究人员耗时5年跟踪调查了1739名平均年龄为59岁的研究对象,他们均没有心血管病史。研究人员定期给他们采血,测维生素D含量。
研究结果显示,即使将糖尿病、高胆固醇和高血压等这些易导致心血管疾病的因素全部考虑进去,与维生素D含量高的人群相比,含量低的人群患心脏病、心力衰竭和中风的风险要高60%,如果还同时患有高血压的话,这种风险将加倍。
研究人员说,这一发现令人振奋,但现在就说摄入维生素D便可以降低心脏病等风险还为时尚早,暂时也无法建议人们出于此目的而摄取维生素D。
专家建议,为改善缺乏维生素D的症状,人们可采用常晒太阳、食用牛奶和多脂肪鱼类等手段。一周晒3次太阳,每次10到15分钟,就能获取所需要的维生素D量。
另据英国科学家的研究结果,维生素D吸收较多的人,衰老速度较缓慢。人体90%的维生素D通过日照获得,因此维生素D又被称为“阳光维生素”。较常接受日照的人比避免日照的人生理机能年轻5岁。(来源:新华网)
(《循环》(Circulation),doi: 10.1161/CIRCULATIONAHA.107.706127,Thomas J. Wang, Ramachandran S. Vasan)
生物谷推荐原始出处:
Circulation
Published Online
on January 7, 2008
Submitted on April 4, 2007
Accepted on November 2, 2007
Vitamin D Deficiency and Risk of Cardiovascular Disease
Thomas J. Wang MD*,
From the Framingham Heart Study, Framingham, Mass (T.J.W., M.J.P., E.I., K.L., E.J.B., R.B.D., R.S.V.); Cardiology Division (T.J.W.) and Renal Division (M.W.), Department of Medicine, Massachusetts General Hospital, Harvard Medical School, Boston, Mass; Statistics and Consulting Unit, Department of Mathematics (M.J.P., R.B.D.), Boston University, Boston, Mass; Jean Mayer US Department of Agriculture Human Nutrition Research Center on Aging (S.L.B., P.F.J.), Tufts University, Boston, Mass; and Sections of Cardiology and Preventive Medicine (E.J.B., R.S.V.), Boston Medical Center, Boston University School of Medicine, Boston, Mass.
* To whom correspondence should be addressed. E-mail: tjwang@partners.org .
Background—Vitamin D receptors have a broad tissue distribution that includes vascular smooth muscle, endothelium, and cardiomyocytes. A growing body of evidence suggests that vitamin D deficiency may adversely affect the cardiovascular system, but data from longitudinal studies are lacking.
Methods and Results—We studied 1739 Framingham Offspring Study participants (mean age 59 years; 55% women; all white) without prior cardiovascular disease. Vitamin D status was assessed by measuring 25-dihydroxyvitamin D (25-OH D) levels. Prespecified thresholds were used to characterize varying degrees of 25-OH D deficiency (<15 ng/mL, <10 ng/mL). Multivariable Cox regression models were adjusted for conventional risk factors. Overall, 28% of individuals had levels <15 ng/mL, and 9% had levels <10 ng/mL. During a mean follow-up of 5.4 years, 120 individuals developed a first cardiovascular event. Individuals with 25-OH D <15 ng/mL had a multivariable-adjusted hazard ratio of 1.62 (95% confidence interval 1.11 to 2.36, P=0.01) for incident cardiovascular events compared with those with 25-OH D
15 ng/mL. This effect was evident in participants with hypertension (hazard ratio 2.13, 95% confidence interval 1.30 to 3.48) but not in those without hypertension (hazard ratio 1.04, 95% confidence interval 0.55 to 1.96). There was a graded increase in cardiovascular risk across categories of 25-OH D, with multivariable-adjusted hazard ratios of 1.53 (95% confidence interval 1.00 to 2.36) for levels 10 to <15 ng/mL and 1.80 (95% confidence interval 1.05 to 3.08) for levels <10 ng/mL (P for linear trend=0.01). Further adjustment for C-reactive protein, physical activity, or vitamin use did not affect the findings.
Conclusions—Vitamin D deficiency is associated with incident cardiovascular disease. Further clinical and experimental studies may be warranted to determine whether correction of vitamin D deficiency could contribute to the prevention of cardiovascular disease.
- 众说风云 (已有0条评论)

