2008-3-27 12:35:58

Am.J.Med:中年人适量饮酒可预防心血管疾病

曾有报道称,适度饮酒有利于预防心血管疾病。2008年3月的爱思唯尔期刊《美国医学杂志》(The American Journal of Medicine)报道的南卡罗来纳州医科大学的最新研究成果进一步证实了这种说法。他们通过研究发现,无饮酒习惯的中年人开始适量饮酒后不久,心血管疾病发病率就明显降低,此后的4年中死亡率也能够维持不变。

共有7697名45至64岁无饮酒习惯的中老年人参与了这项研究,他们同时也参与了一项名为“社区动脉粥样硬化风险研究”(Atherosclerosis Risk in Communities,ARIC)的项目。调查发现,6%的人在随访期间开始适量饮酒(女性每天1杯或更少,男性每天2杯或更少)。4年后的数据显示,适量饮酒者患心血管疾病的几率比那些不饮酒的人小38%。甚至在排除了体育锻炼、体重指数、人口统计学和心脏病风险等因素后,适量饮酒对心血管疾病发病率的影响依然明显。

此外,研究人员抽取了一组只喝葡萄酒的受测者样本。通过对比这组样本与饮用其它种类酒或大量饮酒的样本的数据,研究人员发现只饮用葡萄酒的受测者中心血管疾病发病率下降得最明显。饮用其它类型酒的人的发病率相对不饮酒的人也有所降低,但并不显著。

文章作者Dana E. King博士在文章中写道:“我们的研究工作表明,中年人适量饮酒对预防心血管疾病的重要作用。但在向人们推广适量饮酒之前,还必须考虑到饮酒带来的不良后果,加以权衡。可以设想,对很多人来说,‘健康心脏饮食’包括适量饮酒。甚至对那些滴酒不沾的人来说,也是如此。” (科学网 荔涛/编译)

生物谷推荐原始出处:

The American Journal of Medicine),doi:10.1016/j.amjmed.2007.12.004,Dana E. King, Mark E. Geesey

Adopting Moderate Alcohol Consumption in Middle Age: Subsequent Cardiovascular Events

Dana E. King MD, MSCorresponding Author Contact Information, a, E-mail The Corresponding Author, Arch G. Mainous III PhDa and Mark E. Geesey MSa

aDepartment of Family Medicine, Medical University of South Carolina, Charleston.

Available online 4 March 2008.

Abstract

Purpose

Moderate alcohol use is part of a healthy lifestyle, yet current guidelines caution nondrinkers against starting to drink alcohol in middle age. The purpose of this study was to evaluate whether adopting moderate alcohol consumption in middle age would result in subsequent lower cardiovascular risk.

Methods

This study examined a cohort of adults aged 45-64 years participating in the Atherosclerosis Risk in Communities study over a 10-year period. The primary outcome was fatal or nonfatal cardiovascular events.

Results

Of 7697 participants who had no history of cardiovascular disease and were nondrinkers at baseline, within a 6-year follow-up period, 6.0% began moderate alcohol consumption (2 drinks per day or fewer for men, 1 drink per day or fewer for women) and 0.4% began heavier drinking. After 4 years of follow-up, new moderate drinkers had a 38% lower chance of developing cardiovascular disease than did their persistently nondrinking counterparts. This difference persisted after adjustment for demographic and cardiovascular risk factors (odds ratio 0.62, 95% confidence interval, 0.40-0.95). There was no difference in all-cause mortality between the new drinkers and persistent nondrinkers (odds ratio 0.71, 95% confidence interval, 0.31-1.64).

Conclusion

People who newly begin consuming alcohol in middle age rarely do so beyond recommended amounts. Those who begin drinking moderately experience a relatively prompt benefit of lower rates of cardiovascular disease morbidity with no change in mortality rates after 4 years.

  • 众说风云 (已有0条评论)

聚焦

二十年英杰在整合中前行!

Invitrogen董事长兼CEO:Gregory Lucier先生专访

Master

人物

成功的秘诀

Train to gain

招聘

为你的职业拓宽道路

分子生物学相关产品



定量PCR仪

Eppendorf Ep Master
定量PCR仪

实时定量PCR仪

ABI Stepone TM 实时定量PCR仪,最新的软件系统,界面友好,操作简单

PCR产物纯化

各种厂家和各种规格的PCR产物纯化试剂盒


定量PCR试剂

最全的定量PCR试剂


荧光定量PCR全套服务方案

从引物设计到实验全程服务